HOME
INFORMATIE
SCHOOLLEVEN:
Hier kom je meer te weten over de dagelijkse werking, projecten en beleid van Terbank-Egenhoven.
SCHOOLLEVEN
OVERLEGORGANEN:
De draagkracht van onze school wordt versterkt door de volgende overlegorganen.
OVERLEGORGANEN
FOTO'S/BLOGS
CONTACT
De kinderen die aan onze school worden toevertrouwd , willen we met de beste zorg omringen.
Deze zorg is een opdracht van het hele schoolteam en het vraagt een goed beleid dat je kunt terugvinden in onderstaande tekst.
Dit kan je terug vinden op de pagina zorgbeleid:
Afkortingen
Zorgcoördinatoren,...
Zorgvisie
Zorgcontinuüm
Acties zorgbeleid
Taakinvulingen
CLB: Centrum voor LeerlingBegeleiding
Dit is een extern centrum voor leerlingbegeleiding dat een samenwerking heeft met de school en ons, de ouders en de leerlingen ondersteunt.
MDO: MultiDisciplinair Overleg
Dit is een overleg tussen verschillende partijen die betrokken zijn bij het kind. Zo kan de zorg optimaal afgestemd worden op de noden van elk kind.
KVS: KindVolgSysteem
Aan de hand van instrumenten wordt de totale ontwikkeling van kinderen gedurende de kleuterloopbaan in kaart gebracht.
Per kind wordt er een digitaal dossier aangemaakt dat wordt besproken met de klasleerkracht( en ), de zorgcoördinator, de directie, de ouders en het CLB.
LVS: LeerlingVolgSysteem
Er worden gedurende de schoolloopbaan signalisatietoetsen afgenomen. Ze komen overeen met wat er in het leerplan staat. Op deze manier is het mogelijk om risicoleerlingen op te sporen en tijdig aan te geven als er problemen zouden zijn.
AVI: Analyse Van Individualiseringsnorm
Dit bepaalt het technisch leesniveau van de leerlingen. Er zijn negen leesniveaus.
BASO- fiche
Een fiche die de leerlingen aan het einde van hun loopbaan in het basisonderwijs meekrijgen. De basisschool maakt dit gegevensdocument op voor de zesdeklassers. Zo kan de overgang naar het secundair onderwijs vlotter verlopen
CLB reglement
De zorgcoördinator kleuterschool Terbank: Lieve Billen
De zorgcoördinator kleuterschool en lagere school Egenhoven: Sofie Hendrickx
De zorgcoördinator lagere school Terbank: Karina Lapaige
Het CLB dat verbonden is met de school is het vrij CLB-Leuven.
Het CLB- anker voor de vestiging Terbank is Lucia Dirix.
De CLB- anker voor de vestiging Egenhoven is Els Cox.
Onze pedagogische begeleider is Bart Mertens.
www.vclbleuven.be
of neem telefonisch contact op 016 28 24 00
Ieder kind heeft zijn eigenheid en elke leerkracht besteedt hier de nodige zorg aan. De klasleerkracht is bijgevolg het eerste aanspreekpunt als er iets te bespreken valt over een kind.
Sommige kinderen hebben meer en andere zorgen nodig. Onze school kan een beroep doen op een team van zorgcoördinatoren. Deze zorgcoördinatoren coördineren het zorgbeleid en alle zorginitiatieven die op het niveau van de school genomen worden.
De zorgvisie met al zijn zorginitiatieven omvatten vier fasen:
a Brede basiszorg
b Verhoogde zorg
c Uitbreiding van zorg
d Overstap naar school op maat
a. Brede basiszorg is de zorg die iedere leerkracht besteedt om met kwaliteitsonderwijs optimale ontwikkelingskansen aan alle leerlingen te bieden
De klasleerkracht houdt rekening met de individuele verschillen tussen de leerlingen. Ze kan rekenen op ondersteuning van het zorgteam.
Zo is er in samenspraak met de zorgcoördinator verhoogde zorg voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften mogelijk.
b. Deze vraag naar verhoogde zorg wordt besproken met de zorgcoördinator.
De ouders, de leerling en de school kunnen rekenen op ondersteuning van het CLB.
c. Kinderen met leermoeilijkheden, leerstoornissen en ontwikkelingsstoornissen hebben nood aan een uitbreiding van zorg.
Het zorgteam ( de leerkracht, de zorgcoördinator, de CLB- medewerker, de directeur) doet indien nodig beroep op externen zoals ouders, logopedist, arts, revalidatiecentra, Gon- begeleiding…)
De school houdt de regie van de zorg op school en overlegt over specifieke maatregelen zoals compenseren, dispenseren of een apart leertraject.
d. Voor een aantal kinderen zal de zorg op school nog ontoereikend zijn omwille van zeer specifieke onderwijsbehoeften.
De school zal dan samen met de ouders en het CLB op zoek gaan naar andere onderwijsoplossingen. Een eventuele overstap naar een school op maat van de leerling kan soms aangewezen zijn.
In onze school wordt de ontwikkeling van de leerlingen in kaart gebracht door middel van een digitaal kind- en leerlingvolgsysteem aan de hand van genormeerde toetsen. Op deze manier kunnen er tijdig aangepaste maatregelen genomen worden voor de zorgleerlingen.
De werking van een kind – en leerlingvolgsysteem gebeurt in vijf stappen:
a signaliseren
b analyseren
c handelen
d evalueren
e bijsturen
Concrete acties:
afnemen van toetsen
Kleuterschool
- 2de kleuterklas : taal- en rekentesten
Lagere school
- LVS- testen: rekenen, spelling en lezen
- AVI- testen: lezen
Kleuter- en lagere school
- 2 keer per schooljaar per klas:
een pre- MDO met de zorgcoördinator, klastitularis en directie.
Alle kinderen worden besproken
Een MDO met de zorgcoördinator, klastitularis, directie en het CLB – anker: alleen de kinderen met speciale noden worden besproken. Hieruit kunnen , indien nodig, gesprekken met de ouders volgen.
- werking van het CLB
- op het einde van het schooljaar zijn er overgangsgesprekken met verschillende klasleerkrachten.
- alle gegevens worden zorgvuldig bewaard in een digitaal zorgsysteem nl. Questi.
Verdeling van de taken
a 1/3 gebeurt op kinderniveau
b 1/3 gebeurt op leerkrachtenniveau
c 1/3 gebeurt op schoolniveau
a. Inhoud van de taken op kindniveau
- Observeren en ondersteunen van zorgkinderen in de klas
- Differentiatieoefeningen in en buiten de klas
- Werken met homogene groepjes
- Opvolgen van leerlingen die lang afwezig zijn
- Afnemen van individuele testen
b. Inhoud van de taken op leerkrachtenniveau
- Ondersteuning en coaching van leerkrachten rond zorgkinderen en zorgvragen
- Info en materialen opzoeken en doorgeven
- Ondersteuning door een digitaal systeem: Questi
- Organiseren van de pre-MDO en de MDO
- Oudergesprekken
- Invullen en bespreken van de BASO- fiche en het getuigschrift(lagere school)
c. Taakinvulling op schoolniveau
- Aanspreekpunt zorg
- Coördinatie zorgbeleid
- Contacten met externen
- Administratie van ‘ Questi’
- Opvolgen van het kind- en leerlingvolgsysteem
- Organiseren van de orthotheek
- Professionalisering door bijscholing
- Optimaliseren van het zorgplan
- Projecten rond sociale vaardigheden en ouderbetrokkenheid
Naast de twee zorgcoördinatoren is er ook ondersteuning in de klassen door andere leerkrachten.
Hierdoor kunnen de klassen opgesplitst worden. Daarenboven is er ondersteuning voor de anderstalige leerlingen en ondersteuning voor leerlingen met speciale zorg mogelijk.